8/21/2009

ОСНОВИ ТЕХНОЛОГІЇ РОЗРОБКИ ТА РОЗВИТКУ ШКІЛЬНОЇ ВЕБ-СТОРІНКИ, ЯК ГОЛОВНОЇ ФОРМИ ЗОВНІШНЬОЇ САМОПРЕЗЕНТАЦІЇ

СТАТТЯ

ОСНОВИ ТЕХНОЛОГІЇ РОЗРОБКИ ТА РОЗВИТКУ ШКІЛЬНОЇ ВЕБ-СТОРІНКИ, ЯК ГОЛОВНОЇ ФОРМИ ЗОВНІШНЬОЇ САМОПРЕЗЕНТАЦІЇ
Харківський обласний науково-методичний інститут безперервної освіти
Секція методики інформатизації освіти
Викладач
КОСТIНА ВIКТОРIЯ ВIКТОРIВНА

У широкому розумінні інформатизація освіти, це не тільки збільшення кількості комп'ютерів у закладах освіти і масове підключення до глобальної мережі Інтернет, а і зміна освітньої парадигми, виникнення й освоєння нових технологій роботи з інформацією, що включає в себе й появу нових форм зовнішньої самопрезентації загальноосвітнього навчального закладу. Зрозуміло, сайт не єдина форма інформаційного представництва загальноосвітнього навчального закладу. Але саме сайт школи, при грамотному проектуванні, розробці й регулярному оновленні змісту, може бути досить потужним засобом, що представляє великому колу зацікавлених структур та приватних осіб ті дані, які школа готова повідомити про себе, та організувати зворотній зв’язок з цими особами. Але для того щоб відповідати всім цим вимогам сайт повинен бути створений за сучасними зразками. І не треба думати, що створення сайта школи це задача одного дня. Це ціла низка питання до яких обов’язково входять – розробка дизайну та інформаційного наповнення, планування кількості і розташування інтерактивних елементів, розміщення в глобальній мережі Інтернет і постійне оновлення інформації.
Для обговорення комплексу проблем, пов’язаних з питаннями створення сайта ХОНМІБО вже третій рік проводить інструктивно-аналітичний семінар для відповідальних за інформатизацію освітньої галузі Харківської області. Регулярні доповіді автора статті на семінарі були присвячені проблемам створення веб-ресурсів ЗНЗ Харківської області.
Питання які розглядаються під час доповіді пов’язані з особливостями розробки (з урахуванням призначенням), створення, розташування та підтримки в працездатному стані веб-сторінок закладу освіти.
Кожний раз виступ на семінарі базується на аналізі інформації, отриманої під час відстеження в межсемінарський період в просторі Інтернет існуючих та щойно створених веб-сторінок, та інформації, отриманої під час впровадження курсу за темою «Основи технології розробки шкільного сайта» на курсах підвищення кваліфікації вчителів базових предметів.
В літературі не існує загальновизнано означення сайта. Наприклад, Ломов А. Ю. [2] пише, що Всесвітня павутина (WWW) – дуже багатогранний світ. І тому узагальнено, змістовно та доступно розкрити термін «веб-сайт» в декількох словах – задача дуже складна. І сам по собі веб-сайт може бути дуже складним. Хоча шкільний сайт відрізняється від будь-якого іншого, тим що це досить простий (в технічному значенні) інтернет-ресурс. І вся складність і всі тонкості стосуються двох проблем: подачі матеріалу з таким розрахунком, що його легко і швидкого можна було переглянути й при бажанні скачати або зберегти й по можливості безкоштовного розміщення. Слід зазначити, що в сучасній педагогічній літературі, нажаль, немає ні розроблених критеріїв створення шкільного сайта, ні діється аналіз сучасного ринку хостінг-послуг.
Таким чином, у даному контексті шкільний сайт під час обговорення з керівниками лабораторій комп’ютерного обслуговування розглядається як інтернет-ресурс, що самостійно розробляється з наступним самостійним розміщенням за допомогою безкоштовних послуг.
Результатом перед відповідальними за інформатизацію освітньої галузі Харківської області на початку була тільки вітка форуму на сайті інституту. Але виходячи зі специфіки слухачів семінарів, підхід до теми був більшою мірою технічний, ніж дизайнерський. І усуваючи цей пробіл вітка форуму знайшла своє логічне продовження у дистанційному курсі, зміст якого складають питання не тільки технічної, але й дизайнерської роботи по створенню і розміщенню сайта.
Курс складається з матеріалу, який логічно поділяється на декілька тем.
Під час розгляду першої теми наводяться загальні рекомендації стосовно проектування шкільного сайта. Розглядаються типи організації структури шкільного сайту. Велика увага приділяється питанням змісту інформаційного наповнення.
Під час розгляду другої теми наводяться загальні рекомендації стосовно дизайну та інтерфейсу освітнього сайта. Розглядаються питання, пов'язані з візуальним поданням, на прикладах існуючих освітніх сайтів Харківського регіону. Проводиться аналіз типових помилок оформлення та наповнення сайтів, аналізуються елементи інтерфейсу сучасного освітнього сайту, виявляються переваги та недоліки.
Під час розгляду третьої теми наводяться загальні рекомендації стосовно можливих розділів освітнього сайта. Даються поради стосовно розміщення на сайті великого обсягу текстового матеріалу. Ці питання розглядаються докладно і супроводжуються аналізом численних прикладів.
Під час розгляду четвертої теми наводяться загальні рекомендації стосовно проблеми мови й стилю інформаційної подачі матеріалу. Приводяться вдалі приклади запозичені з освітньої мережі Харківського регіону.
Під час розгляду п’ятої теми наводяться загальні рекомендації стосовно створення освітнього сайта засобами мови HTML, наводиться декілька моделей реалізації освітнього сайта. До кожної з моделей наводяться поради, додається перелік недоліків та переваг. Наводиться аналіз сучасного ринку хостінг-послуг України, Білорусії та Росії і даються рекомендації з нагоди великої кількості варіантів вибору можливостей безкоштовного хостінга.
Нарешті, розглянута дуже гостра проблема організації командної роботи над сайтом під наглядом пильного ока керівника лабораторії комп’ютерного обслуговування. Наведені деякі рекомендації як організувати адміністрацію ЗНЗ, педагогів, учнів для оформлення матеріалу для сайта школи.
Автор займався проблематикою створення навчального сайту з 2004 року, є розробником і керівником декількох освітніх проектів, реалізованих у рамках курсів підвищення кваліфікації вчителів базових предметів при Харківському обласному науково методичному інституті безперервної освіти. За цей час було вивчено багато проблем і розглянуто більшість ключових питань, які виникають під час створення й розміщення веб-сторінок. Узагальнений досвід ведення таких занять розташований за адресою teacher2006.pisem.net.


Немає коментарів: